Yandex.Metrika

Terapia integracji sensorycznej dla dzieci w Krakowie

Czym jest integracja sensoryczna?


Każdego dnia odbieramy świat za pomocą naszych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. To dzięki nim widzimy, słyszymy, odczuwamy dotyk i cieszymy się zapachami. Dodatkowo odczuwamy nasze ciało w ruchu i przestrzeni dzięki układowi przedsionkowemu (który odpowiada za równowagę i orientację w przestrzeni) oraz proprioceptywnemu (czyli zmysłowi położenia i ruchu ciała). Oba te systemy pomagają nam utrzymywać równowagę i koordynację. 

Gdy mózg prawidłowo przetwarza wszystkie te bodźce sensoryczne, potrafimy zrozumieć, co się dzieje wokół nas, i odpowiednio na to reagować. Jednak gdy ten proces jest zaburzony, nawet zwyczajne sytuacje mogą powodować dyskomfort lub silne rozdrażnienie. Lekki dotyk może być odbierany jako bolesny, dźwięki – jako zbyt głośne, a ruch – jako nieprzyjemny lub niezdarny.

Terapia integracji sensorycznej wspiera mózg w nauce prawidłowego odbierania, przetwarzania i „porządkowania” informacji zmysłowych (wzrokowych, słuchowych, dotykowych i innych). Dzięki temu codzienne życie staje się spokojniejsze, bardziej komfortowe i radosne. Dziecku łatwiej się skoncentrować, uczyć i komunikować z otoczeniem. 

Trenażer „Śmigłowiec” w gabinecie integracji sensorycznej w Krakowie – rozwój równowagi i pewności siebie poprzez ruch
Diagnoza trudności sensorycznych u dzieci w Krakowie – ocena koordynacji wzrokowo-ruchowej i koncentracji

Zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną

Dzieci z wyzwaniami w zakresie integracji sensorycznej często zachowują się inaczej niż ich rówieśnicy. Otoczenie może błędnie interpretować ich zachowania jako „niegrzeczne”, „niezdarne” lub „agresywne”. Czasem mówi się o nich, że są „leniwe” albo „bujają w obłokach”. Tymczasem takie reakcje nie wynikają ze złego wychowania ani złej woli – są efektem tego, jak pracuje ich układ nerwowy, który inaczej odbiera i przetwarza bodźce zmysłowe.

Przykłady zachowań, które mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej:

  • unikanie przytulania, lęk przed niespodziewanym dotykiem;
  • brak tolerancji na obcinanie włosów, paznokci, mycie głowy lub zębów;
  • odrzucanie ubrań z metkami lub z „nieprzyjemnych” materiałów;
  • niechęć do brudzenia się, unikanie „brudnych” zabaw (w piasku, glinie, farbach);
  • nadwrażliwość na światło, dźwięki – dziecko zakrywa uszy rękami;
  • częste potykanie się, przewracanie, wpadanie na przedmioty;
  • nieprawidłowa pozycja przy stole, zsuwanie się z krzesła, podpieranie głowy ręką;
  • trudności z ubieraniem się i samoobsługą;
  • problemy z manipulowaniem drobnymi przedmiotami, pisaniem, rysowaniem;
  • wkładanie do ust zabawek, ubrań lub innych przedmiotów (niezwiązanych z jedzeniem);
  • gwałtowne, niekontrolowane ruchy – rzucanie piłką z dużą siłą, tupanie, brak wyczucia nacisku;
  • niechęć do huśtawek lub – przeciwnie – silna potrzeba intensywnych wrażeń, skakanie z wysokości
  • brak umiejętności spokojnego siedzenia, ciągłe wiercenie się, potrzeba ruchu;
  • szybkie rozpraszanie się, trudności z koncentracją w hałaśliwym lub nowym otoczeniu;
  • nadmierna impulsywność, upór, nagłe wybuchy emocji, trudność z wyciszeniem;
  • unikanie zabaw zespołowych, problemy w relacjach z rówieśnikami;
  • przejawy pozornie „bez powodu” agresji (gryzienie, szczypanie innych dzieci);
  • problemy z zasypianiem, częste wybudzanie się w nocy, niespokojny sen.

Warto wiedzieć! 

Obecność jednego lub dwóch z tych objawów może być związana z wiekiem lub rozwojem dziecka. Ale jeśli obserwujesz kilka powtarzających się trudności, które utrudniają naukę, relacje lub codzienne funkcjonowanie – to sygnał, że warto skonsultować się ze specjalistą integracji sensorycznej i rozważyć diagnozę.

Kiedy terapia integracji sensorycznej jest szczególnie ważna?

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)

W przypadku ADHD często obserwuje się nieprawidłowe funkcjonowanie układu przedsionkowego (równowaga) i proprioceptywnego (czucie ciała w ruchu i spoczynku). Dziecko jakby „nie czuje siebie”, nie potrafi się zatrzymać, ma trudności z kontrolą aktywności ruchowej. Terapia sensoryczna wzmacnia świadomość ciała, pomaga się wyciszyć, skupić i poprawia zdolność koncentracji.

Spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)

Przeciążenie sensoryczne to jeden z częstszych i silniej wyrażonych objawów w spektrum autyzmu. Dźwięki, dotyk, światło czy ruch mogą wywoływać intensywny stres. Terapia pomaga dziecku lepiej odbierać i przetwarzać te bodźce – nie gubić się w nich, ale stopniowo się adaptować i pozostawać w kontakcie z sobą i otoczeniem.

Trudności w rozwoju mowy

Rozwój mowy nie jest możliwy bez dojrzałej bazy sensomotorycznej. Zajęcia z integracji sensorycznej aktywizują słuch fonematyczny, poczucie rytmu i gotowość artykulacyjną – tworząc solidne podstawy do rozpoczęcia i rozwoju mowy.

Trudności emocjonalne i zachowania trudne

Nieposłuszeństwo, impulsywność, nagłe zmiany nastroju, lękliwość czy wycofanie mogą być reakcją na wewnętrzny dyskomfort sensoryczny. Gdy dziecko ma trudność z „wytrzymywaniem” otaczającego świata, terapia SI sprawia, że staje się on bardziej przewidywalny i bezpieczny.

Trudności w adaptacji do grupy (przedszkole, szkoła)

Niektóre dzieci „gubią się” w grupie, unikają wspólnych zabaw, mają trudność z odbiorem poleceń czy zasad wspólnej aktywności. Często przyczyną nie jest osobowość dziecka, lecz sposób, w jaki jego układ nerwowy reaguje na wielość jednoczesnych bodźców – hałas, ruch, zmiany aktywności. Prawidłowa integracja sensoryczna pomaga dziecku lepiej radzić sobie w takich warunkach, zyskać pewność siebie i swobodniej nawiązywać kontakty.

Jakie zmiany przynosi terapia integracji sensorycznej?

Bogatsze doświadczenia sensoryczne i lepsze postrzeganie bodźców

Poprawia się funkcjonowanie zmysłów – dziecko zyskuje możliwość bezpiecznego i różnorodnego odbierania świata. To „wzbogacenie” doświadczeń sensorycznych staje się solidną bazą do rozwoju mowy, uwagi, myślenia i pamięci.

Mniejsza nadwrażliwość i rozdrażnienie

Stopniowo znikają przesadzone reakcje na hałas, dotyk czy ruch. Dziecku łatwiej się ubrać, umyć włosy, zjeść różnorodne produkty – bez łez i napięcia.

Rozwój motoryki

Poprawia się koordynacja ruchowa, równowaga, zwinność i siła. Dziecko lepiej radzi sobie z własnym ciałem: biega, skacze, pisze, rysuje, zapina guziki, bierze udział w zabawach zespołowych.

Lepsza koncentracja i wytrwałość

Zajęcia wspierają zdolność skupienia uwagi, kończenia zadań i lepszego radzenia sobie z wyzwaniami. Przekłada się to na lepsze funkcjonowanie w nauce i mniej trudnych sytuacji w szkole lub przedszkolu.

Większa stabilność emocjonalna

Mniej kaprysów, wybuchów emocji, nagłych zmian nastroju. Dziecko staje się bardziej zrównoważone i lepiej radzi sobie w nowych lub zmiennych sytuacjach.

Poprawa zachowania i relacji społecznych

Zmniejsza się impulsywność, pojawia się zdolność do zabawy według zasad, współpracy z rówieśnikami, słuchania dorosłych. Dziecko łatwiej odnajduje się w grupie i buduje pozytywną samoocenę.

Lepsza jakość życia całej rodziny

Gdy dziecku łatwiej poradzić sobie z emocjami i codziennymi zadaniami – całej rodzinie żyje się spokojniej. Rodzice mniej się martwią, w relacjach pojawia się więcej radości i mniej napięć.

Terapia integracji sensorycznej poprzez zabawę​


Terapia integracji sensorycznej to nie tylko zestaw ćwiczeń. To ukierunkowana i uważna praca z układem nerwowym dziecka, oparta na głębokim zrozumieniu jego indywidualnych potrzeb sensorycznych.


Przed rozpoczęciem zajęć przeprowadzana jest diagnoza integracji sensorycznej, która pozwala terapeucie określić, w jaki sposób układy zmysłowe dziecka przetwarzają bodźce z otoczenia. Na tej podstawie tworzony jest indywidualny plan terapii: dobierane są odpowiednie formy aktywności oraz częstotliwość spotkań.


Zajęcia odbywają się w specjalnie przygotowanym i bezpiecznym środowisku, z wykorzystaniem podwieszanych przyrządów, sprzętu sportowego, balansów, elementów do wspinania, piłek, tuneli i innych materiałów wspierających rozwój. Dziecko czołga się, skacze, turla, pokonuje ścieżki, pcha, ciągnie, wisi – i choć wygląda to jak zabawa, każda z tych aktywności to przemyślane obciążenie sensoryczne, które pomaga mózgowi uczyć się prawidłowych reakcji na bodźce.

Ćwiczenie SI rozwijające koordynację, siłę i motorykę małą – odkręcanie zębatek z drążka w systemie podwieszanym

U podstaw terapii SI leży neuroplastyczność mózgu – jego zdolność do adaptacji, uczenia się i odbudowy, poprzez tworzenie nowych połączeń neuronowych w odpowiedzi na odpowiednią stymulację. To oznacza, że nawet te układy sensoryczne, które wcześniej „zawodziły”, mogą stopniowo zacząć działać sprawnie i harmonijnie.

Celem terapii jest pomoc dziecku w lepszym odczuwaniu własnego ciała, rozumieniu sygnałów płynących z otoczenia i radzeniu sobie w codziennych sytuacjach – w nauce, kontaktach społecznych, zabawie i samoobsłudze. A razem z tym – poprawa jakości życia całej rodziny.

Czasem terapeuta zaleca tzw. "dietę sensoryczną” – prosty zestaw codziennych aktywności (np. skoki, ćwiczenia, masaż), które wspierają efekty terapii w domowych warunkach.

Terapia sensoryczna – dziecko wzmacnia koordynację i koncentrację podczas dynamicznego ćwiczenia z workami i obręczami

Metody terapii integracji sensorycznej


Metody wykorzystywane w terapii SI opierają się na ruchu, doznaniach dotykowych oraz interakcji z różnorodnym sprzętem terapeutycznym. Wszystkie ćwiczenia są dobierane indywidualnie – w zależności od potrzeb dziecka – i zawsze mają formę zabawy.

W naszym gabinecie w Krakowie podczas zajęć wykorzystujemy m.in.:

  • Systemy podwieszane – huśtawki, hamaki, liny, które wspierają rozwój równowagi i koordynacji;
  • Balansy i piłki – do ćwiczenia stabilności, kontroli ciała i czucia głębokiego (propriocepcji);
  • Ścieżki dotykowe i sensoryczne pudełka – stymulujące zmysł dotyku i pomagające redukować nadwrażliwość;
  • Tory przeszkód i elementy do wspinania – umożliwiają dziecku ruch, czołganie się, skakanie, toczenie, a przy tym aktywizują wszystkie systemy sensoryczne;
  • Ćwiczenia z oporem – pchanie, przeciąganie, przenoszenie ciężarów, które aktywują system proprioceptywny;
  • Gry na uwagę i naprzemienność działań – wspierają rozwój samoregulacji, koncentracji i planowania ruchowego.

Głównym założeniem tej terapii jest samoregulacja poprzez ruch. Gdy dziecko porusza się w specjalnie zaprojektowanym środowisku sensorycznym, jego układ nerwowy stopniowo uczy się właściwie reagować na bodźce. Dzięki temu poprawia się zachowanie, koncentracja, motoryka i ogólne samopoczucie dziecka.

Dziecko przenosi piłki szczypcami, stojąc na balansie, podczas terapii sensorycznej w Centrum Wzlot

Najczęściej zadawane pytania o integrację sensoryczną

Integracja sensoryczna to zdolność mózgu do przetwarzania informacji zmysłowych. Gdy ten proces jest zaburzony, dziecku trudno dostosować się do otoczenia. Terapia pomaga „wyregulować” odbiór bodźców i poprawić funkcjonowanie na co dzień.

Jeśli Twoje dziecko mocno reaguje na dźwięki, dotyk, zapachy lub ma trudność z odnalezieniem się w grupie – warto skonsultować się ze specjalistą. Ważne, by nie mylić tych objawów z „kaprysami”.​

Tak, to jedna z kluczowych form wsparcia dla dzieci z ASD i ADHD. Pomaga zmniejszyć przeciążenie sensoryczne, poprawia uwagę, samoregulację i umiejętności społeczne.

Tak, terapia świetnie współgra z logopedią, fizjoterapią, neuroterapią, a także z metodami wspierającymi rozwój mowy i koncentracji. Wzmacnia efekty innych oddziaływań.

Pierwsze zmiany są często widoczne już po 6–8 spotkaniach – szczególnie w zachowaniu i emocjach. Trwałe rezultaty wymagają jednak regularnej pracy przez 2–6 miesięcy lub dłużej.

Nie, to nie są zwykłe ćwiczenia. Zajęcia mają formę zabawy z indywidualnie dobranym obciążeniem sensorycznym: dziecko czołga się, skacze, wisi, turla się – ale każda aktywność ma konkretny cel terapeutyczny.

Tak. Trudności sensoryczne mogą dotyczyć każdego dziecka, niezależnie od diagnozy. Wczesne wsparcie pomaga uniknąć późniejszych problemów – w nauce, zachowaniu i samoocenie.

Tak. Wszystkie zajęcia prowadzi certyfikowany terapeuta, na atestowanym sprzęcie, w bezpiecznym i dostosowanym środowisku. Metoda jest łagodna, elastyczna i w pełni respektuje potrzeby dziecka.

Tak, jeśli to potrzebne – terapeuta może zaproponować tzw. „dietę sensoryczną”, czyli proste i bezpieczne aktywności do wykonywania w domu, które wspierają efekty terapii.

Gabinet integracji sensorycznej Centrum Wzlot posiada certyfikat jakości wydany przez PSTIS

Certyfikacja gabinetu integracji sensorycznej w Krakowie


Wszyscy nasi terapeuci posiadają dyplomy z zakresu Integracji Sensorycznej, wydane przez akredytowane polskie uczelnie i placówki szkoleniowe. Dodatkowo, specjaliści Centrum są aktywnymi członkami Stowarzyszenia Terapii i Stymulacji Sensorycznej (StiSS) lub Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS).

Nasz gabinet w Krakowie uzyskał również Certyfikat Jakości PSTIS, potwierdzający, że sprzęt wykorzystywany podczas zajęć (w szczególności marki EMPIS) spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i skuteczności terapeutycznej.

Dzięki temu możemy zagwarantować:

  • prowadzenie terapii na sprawdzonym i certyfikowanym sprzęcie;
  • ścisłe przestrzeganie standardów metodycznych;
  • bezpieczeństwo i skuteczność prowadzonych zajęć. 

Jak odbywają się zajęcia integracji sensorycznej (zdjęcia z zajęć w naszym centrum)

Terapia integracji sensorycznej – cennik usług

  • Diagnoza integracji sensorycznej 
    (konsultacja i wywiad z rodzicami, ankiety, próby diagnostyczne) 
    2–3 spotkania po 60 min – 600 PLN​
  • Cena jednych zajęć integracji sensorycznej w Krakowie 
    50 min – 160 PLN
  • Cena zajęć przy zakupie pakietu 10+ spotkań 
    50 min – 150 PLN
  • Zajęcia z wykorzystaniem słuchawek Soundsory 
    50 min – dodatkowo +20 PLN​

Trudności sensoryczne nie mijają same z siebie!

Jeśli coś Cię niepokoi – nie zwlekaj! 
Jesteśmy tu, aby pomóc i wesprzeć Twoje dziecko


Umów wisytę