Yandex.Metrika

Rozwój mowy u dzieci w Krakowie

Start i rozwój mowy u dzieci 


Program „Start mowy u dzieci” jest ukierunkowany na rozwijanie i aktywizowanie umiejętności językowych u dzieci, które doświadczają trudności z mową. Naszym celem nie jest jedynie nauczenie dziecka mówienia, lecz stworzyć takie warunki, w których mowa stanie się dla niego naturalnym i pożądanym środkiem komunikacji.


Wczesna interwencja w przypadku opóźnionego rozwoju mowy pomaga uniknąć poważniejszych trudności w przyszłości: problemów z nauką, socjalizacją i pewnością siebie. Dlatego w Centrum Rozwoju Wzlot w Krakowie opracowaliśmy program, który uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka i opiera się na aktualnych podejściach naukowych.

 


Dziewczynka z warkoczykami zasłania usta dłońmi — temat rozwoju mowy

Kiedy warto zareagować?

Każde dziecko rozwija się we własnym tempie i niewielkie różnice mogą być normą. Warto jednak zwrócić uwagę na kluczowe etapy wspólne dla większości dzieci.


Normy rozwoju mowy wg wieku:

0–6 miesięcy. 
Reaguje na głośne dźwięki (wzdryga się), wsłuchuje się w głos dorosłego, odwraca głowę w stronę źródła dźwięku. Zaczyna rozpoznawać głosy bliskich. Aktywnie głuży, wokalizuje i eksperymentuje z intonacją.

​7–12 miesięcy. 
Wyraźnie rozpoznaje swoje imię i reaguje na nie. Rozumie słowo „nie” oraz proste prośby wsparte gestem („daj”, „pa-pa”). Uważnie śledzi mowę dorosłych. Pojawiają się pierwsze świadome słowa („mama”, „tata”) lub nazwy przedmiotów.

​12–18 miesięcy. 
Zna nazwy kilku przedmiotów i części ciała (na prośbę pokazuje oczy, nos). Rozumie i wykonuje proste, jednoczynnościowe polecenia bez gestu („przynieś piłkę”, „usiądź na krześle”). Aktywny słownik zwykle 10–20/30 słów (w tym onomatopeje: „bi-bi”, „mu-u”). Buduje proste dwuwyrazowe frazy („daj piłkę”, „chcę pić”).

​1,5–2 lata. 
Rozumie dwuczynnościowe polecenia („weź misia i włóż do pudełka”). Rozróżnia pojęcia „duży — mały”. Słownik szybko rośnie i ok. 2. roku życia może osiągać 50–200+ słów. Tworzy frazy 2–3-wyrazowe („tata poszedł na spacer”, „chcę sok”). Zadaje proste pytania: „Co to?”, „Gdzie?”.

2–3 lata. 
Rozumie krótkie opowiadania o znanych wydarzeniach, znaczenie przyimków (w, na, pod, za). Buduje zdania z 3–5 i więcej słów. Mowa staje się zrozumiała nie tylko dla bliskich, ale też dla otoczenia. Zadaje wiele pytań: „Dlaczego?”, „Kiedy?”. Potrafi powiedzieć, jak ma na imię i ile ma lat.

Jeśli Twoje dziecko wyraźnie odstaje od powyższych norm, nie warto panikować — ale też nie odkładaj konsultacji ze specjalistą. Rozwój mowy zależy od wielu czynników (fizjologia, funkcje poznawcze, środowisko). Wczesna współpraca z profesjonalistami pomaga uniknąć poważniejszych konsekwencji.

Zajęcia z logopedą: dziewczynka rysuje linie na karcie

Dlaczego dziecko nie mówi?


Przyczyny braku lub opóźnionego rozwoju mowy bywają złożone i zwykle nakłada się kilka czynników. Dlatego zawsze zaczynamy od rzetelnej diagnozy, a nie od „uniwersalnych ćwiczeń”.


Sfera poznawcza. To sytuacja, gdy dziecko nie rozróżnia przedmiotów według koloru, kształtu lub wielkości. Na przykład nie potrafi znaleźć czerwonego klocka wśród zielonych albo nie rozumie, że okrągła figura to „piłka”. Takie trudności utrudniają zapamiętywanie nowych słów i łączenie ich z obiektami w otoczeniu. Jeśli dziecko nie nauczyło się klasyfikować i porównywać przedmiotów, trudno mu uchwycić sens słów i zdań.


Percepcja własnego ciała (somatognozja). Dziecko słabo „czuje” swoje ciało — nie potrafi wskazać, gdzie ma rękę czy nogę, nie uświadamia sobie, jak pracują usta i język. Jeśli nie rozumie, jak poruszać językiem i wargami, aby wyprodukować dźwięk, bezpośrednio wpływa to na rozwój mowy.

Dziewczynka na huśtawce podwieszanej przybija piątkę terapeucie podczas zajęć
Zabawa z piktogramami: dziewczynka układa obrazki-przedmioty w przegródkach

Koordynacja ruchowa i praksja. Trudności pojawiają się, gdy dziecko nie potrafi powtórzyć po dorosłym prostych sekwencji ruchów, np. klaśnięć. Jeśli dotyczy to ruchów języka i warg, dziecko nie jest w stanie odtworzyć dźwięków i słów. Bez tych umiejętności prawidłowa artykulacja staje się niemożliwa. ​


Słuch fonemowy. Dziecko słyszy dźwięki, ale nie rozpoznaje ich różnic. Na przykład nie odróżnia podobnie brzmiących słów. W efekcie może mówić, lecz słowa brzmią zniekształcone, bo nie słyszy właściwego wzorca wymowy, a zrozumienie mowy innych bywa utrudnione.


Wyobrażenia i pojęcia przestrzenne. Trudności pojawiają się, gdy dziecko nie rozumie poleceń typu „połóż piłkę pod stołem” czy „stań między krzesłami”. Takie problemy przeszkadzają w odbiorze instrukcji, które często towarzyszą nauce mowy.


Motywacja do komunikacji. Mimo braku problemów fizjologicznych dziecko nie dąży do kontaktu: nie próbuje powtarzać dźwięków po dorosłych, nie pokazuje gestem, czego potrzebuje, woli samotną zabawę. Bez zainteresowania interakcją trudno jest rozpocząć mówienie.


Dobra, indywidualnie dobrana pomoc specjalistyczna pozwala korygować każdą z tych przyczyn za pomocą właściwych metod. W Centrum Rozwoju Wzlot w Krakowie analizujemy każdy przypadek osobno, by dziecko mogło stopniowo ujawniać swój potencjał.

Komu jest przeznaczony program?


Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (ORM).

To sytuacje, gdy dziecko mówi mniej, niż oczekuje się dla jego wieku, albo w ogóle nie mówi. Pomagamy rozwijać aktywny słownik, uczyć się budowania fraz i wyrażania myśli.

Dzieci w spektrum autyzmu (ASD).

Często mają trudności w komunikacji i nie wykorzystują mowy do kontaktu. Tworzymy warunki, w których dziecko uczy się nawiązywać relację, rozumieć wypowiedzi i formułować odpowiedzi.

Dzieci z alalią motoryczną lub sensoryczną.

W tych przypadkach opóźnienie mowy wiąże się z funkcjonowaniem mózgu. Pracujemy nad przywróceniem współpracy między różnymi obszarami mózgu, stosując podejście wielospecjalistyczne.

Dzieci z innymi zaburzeniami mowy.

Może to być dyslalia (nieprawidłowa wymowa głosek) albo opóźnienie związane z dwujęzycznością. Dobieramy metody, które uwzględniają specyfikę każdego przypadku.

Dzieci rozwijające się typowo, których rodzice chcą poprawić umiejętności językowe.

Nawet przy rozwoju w normie można pomóc dziecku mówić wyraźniej, poprawnie i bardziej ekspresyjnie. Oferujemy programy ukierunkowane na dykcję, poszerzanie słownictwa i pewność w komunikacji.

Program „Start mowy u dzieci” jest odpowiedni dla każdego dziecka, które potrzebuje dodatkowego wsparcia lub chce rozwinąć swój potencjał językowy. Wierzymy, że dzięki trafnej diagnozie i właściwie dobranemu podejściu można osiągnąć bardzo dobre efekty.

Jak pracujemy?




Praca nad opóźnieniem i rozwojem mowy u dzieci wymaga podejścia systemowego, w którym każdy etap służy osiągnięciu konkretnych rezultatów. Tak organizujemy proces:

Etap 1: 
Diagnoza

Nie ma dwojga identycznych dzieci. Każdy program zaczynamy od rzetelnej diagnozy, aby dokładnie zrozumieć potrzeby dziecka.

• Poznajemy rodzinę i prowadzimy konsultację wstępną.

• Analizujemy historię rozwoju dziecka (w tym dane medyczne, jeśli są dostępne).

• Obserwujemy mowę i zachowanie w formie zabawy.

• Stosujemy ankiety, testy i próby w celu określenia poziomu rozwoju mowy, funkcji motorycznych i poznawczych.

Diagnoza pozwala ustalić przyczyny trudności i dobrać optymalne metody pracy.

Etap 2: 
Indywidualny program

Po diagnozie wskazujemy główne obszary do pracy i proponujemy metody oraz ćwiczenia, które pomogą dziecku nadrobić zaległości. Kierujemy się podejściem neurorozwojowym i na bieżąco dostosowujemy plan do postępów dziecka.


W naszym arsenale są m.in.:

Metoda Integracji Sensorycznej,

Tomatis®,

Korekcja bioakustyczna (BAK),

Stymulacja móżdżkowa,

• Ćwiczenia logopedyczne,

Zadania zabawowe i ogólnorozwojowe.

Etap 3: 
Regularne zajęcia

Regularne zajęcia to podstawa utrwalania sukcesów i stopniowego osiągania wyników. Rekomendujemy 2–3 spotkania w tygodniu, aby dziecko mogło rozwijać się bez przerw; intensywność i długość zajęć mogą się zmieniać w zależności od potrzeb.


Zajęcia prowadzimy wyłącznie indywidualnie, w Centrum Rozwoju Wzlot — tak, by maksymalnie skupić uwagę na dziecku i stworzyć komfortowe, bezpieczne warunki do pracy.


Dbamy, by zajęcia miały atrakcyjną, zabawową formę i łączyły przyjemność z realną korzyścią.

Etap 4: 
Zaangażowanie rodziców

Wierzymy, że sukces terapii zależy także od aktywnego udziału rodziców. Dlatego:

• Uczymy prostych ćwiczeń do domu.

• Włączamy rodzica w proces terapeutyczny, aby lepiej rozumiał cele i widział postępy dziecka.

• Regularnie zbieramy informację zwrotną o funkcjonowaniu dziecka na co dzień i odpowiednio modyfikujemy program.


Pracujemy tak, by dziecko z opóźnieniem mowy nie tylko nadrabiało zaległości, lecz także czuło się pewniej w komunikacji i samoekspresji.

Często zadawane pytania

Aby osiągnąć najlepsze rezultaty, warto łączyć pracę specjalistów z prostymi ćwiczeniami domowymi. Aktywnie uczymy rodziców skutecznych technik do domu i zachęcamy do zaangażowania w proces terapii. Podpowiemy, jak dobrze zorganizować ćwiczenia i wspierać motywację dziecka.

Pracujemy z dziećmi od 2. roku życia. Im wcześniej zacznie się praca nad trudnościami w mowie, tym szybciej można zauważyć postępy. Wczesna interwencja pomaga uniknąć problemów w przyszłości.

To kwestia indywidualna. Długość programu zależy od potrzeb dziecka, stopnia opóźnienia mowy oraz celów ustalonych z rodzicami. Pierwsze zmiany mogą być widoczne już po kilku spotkaniach, lecz trwały efekt wymaga regularnej pracy.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w formie zabawy, tak aby dziecko czuło się komfortowo i było zaciekawione. Korzystamy z różnych metod, które dostosowujemy do każdego dziecka. W zależności od potrzeb i możliwości dziecka zajęcia mogą odbywać się w obecności rodziców.

Niektóre dzieci rzeczywiście zaczynają mówić później, jednak gdy zauważają Państwo opóźnienie mowy, lepiej nie zwlekać z konsultacją. Wczesna interwencja pozwala szybciej rozwiązać problem i zapobiec jego utrwalaniu, gdy mózg dziecka jest jeszcze bardzo plastyczny. Odkładanie wsparcia na „później” zwykle sprawia, że późniejsza korekta jest o wiele trudniejsza.

Na górze i na dole tej strony znajduje się przycisk „Zaplanuj wizytę” → proszę wybrać „Konsultacja wstępna” oraz dogodny termin wizyty w naszym centrum.

Mogą się Państwo również skontaktować z nami przez komunikatory (Telegram, WhatsApp), formularz na stronie, telefonicznie lub odwiedzić Centrum Rozwoju „Wzlot” w Krakowie. Z przyjemnością odpowiemy na pytania i zaproponujemy dogodny termin spotkania.

Dlaczego warto wybrać nas?

Doświadczeni specjaliści

Nasz zespół tworzą logopedzi, neuropsycholodzy i terapeuci z wieloletnim doświadczeniem. Każdy specjalista ma solidną wiedzę i umiejętności, które pozwalają skutecznie rozwiązywać nawet złożone trudności w rozwoju mowy.

Szeroki wachlarz narzędzi i technologii

Korzystamy z nowoczesnych rozwiązań, takich jak Tomatis®, Forbrain® oraz korekcja bioakustyczna (BAK). Metody te potwierdziły skuteczność w poprawie percepcji, stabilizacji pracy mózgu i rozwijaniu umiejętności językowych.

Nowoczesne metodyki

 Łączymy podejścia: integrację sensoryczną, stymulację móżdżkową, ćwiczenia logopedyczne oraz gimnastykę sensomotoryczną. Dzięki temu wspieramy rozwój dziecka kompleksowo.


Edukacja rodziców

Aktywnie włączamy rodziców w proces terapii, ucząc domowych sposobów wspierania dziecka. To pomaga utrwalać efekty i tworzyć spójną, stymulującą przestrzeń na co dzień.

 Dwujęzyczna komunikacja

Zapewniamy komfortową komunikację zarówno dla rodzin rosyjskojęzycznych, jak i polskojęzycznych. Dzięki temu współpraca jest jasna i wygodna dla rodziców i dzieci.

 Przyjazna atmosfera

Tworzymy warunki, w których dziecko czuje się bezpiecznie i komfortowo. To ułatwia adaptację i sprzyja zaangażowaniu w zajęcia.

Zajęcia terapeutyczne wspierające rozwój mowy u dziecka — cennik usług


  • Konsultacja wstępna, wywiad z rodzicami, opracowanie indywidualnego programu
    60–120 min / 200 PLN
  • Audiotest (w razie potrzeby)
    50 min / 150 PLN
  • Pojedyncze zajęcia z logopedą (rozwoj mowy)
    50 min / 160 PLN
  • Pojedyncze zajęcia przy zakupie karnetu 10+
    50 min / 150 PLN
  • Zajęcia z wykorzystaniem słuchawek Soundsory
    50 min / +20 PLN 

Umów konsultację, aby pomóc swojemu dziecku rozwinąć potencjał i zacząć mówić.

Będziemy wspierać Was na każdym etapie tej ważnej drogi.


Umów wizytę